shikoku-maart-2015.reismee.nl

Verlate aankomst in Japan.

Vrijdag 10 maart 2023,

Bedankt voor jullie wensen. Vanmorgen op tijd vertrokken ook al vertrekt mijn vlucht pas om 18.35 uur via Frankfurt. Het streekvervoer staakte dus ik kon niet met het Maaslijntje van Cuijk naar Nijmegen, want Arriva, Daarom maar naar Ravenstein gereden, via Den Bosch ging het net zo gemakkelijk. Ruim op tijd op Schiphol, 4 uur voor vertrek. Daar staat wandelmaat Reint die in de hoofdstad woont me al op te wachten. Hij komt me nog even uitzwaaien, heel leuk. We nuttigen in het panorama restaurant koffie met appelgebak, de specialiteit tijdens de pauzes van onze wandeltochten. Ruim twintig jaar geleden ben ik met hem mijn eerste keer in Japan geweest en heb toen al veel bekende plekken als Kyoto, Himeji, Hiroshima en natuurlijk ook Tokio bezocht. Wie weet komt het er nog eens van om samen naar Japan te reizen. Toen ben ik al gegrepen door het land en ik wist zeker dat ik terug zou gaan. Dat is gebleken. Na nog een koffie nemen we afscheid. Hij neemt de trein en de metro en ik het vliegtuig. Dat was de bedoeling althans. Door het winterse weer staan we drie uur aan de grond zonder ook maar een meter te bewegen. Dit uiteindelijk ook tot ergernis van het cabinepersoneel. Uiteindelijk vertrekken we alsnog naar Frankfurt. Veel te veel tijd verspeeld, ruim voldoende om de aansluitende vlucht naar Tokio te missen. Dir wachtte niet, dat werd al,omgeroepen. Er is een streng nachtregime in Duitsland, wat het late vliegen betreft. Op de luchthaven die volgens mij nog groter is dan Schiphol kon je dan ook een kanon afschieten. Even na tienen was er al niks meer te doen, Toten Hosen. Alleen bij de servicebalie was er flinke bedrijvigheid. Alle gestrande passagiers waaronder ik moesten hun vlucht omboeken en een hotel zien te vinden. Dat lukte allemaal vrij snel, ik kreeg diverse vouchers inclusief taxivervoer, dat had Lufthansa goed geregeld. Met de taxi naar het hotel dus, daar stond een hele rij en daarom eerst maar een weizenbier gedronken in de bar, van de nood een deugd gemaakt. Toen het glas leeg was en de nootjes op snel ingecheckt en meteen naar bed gegaan. Het was onderhand tegen enen en ik had het wel gehad.

Zaterdag 11 maart 2023.

Lang blijven liggen, we konden tot 10.30 uur ontbijten. Eerst een flinke douche genomen, dat was wel nodig. Ik had gelukkig wel een tandenborstel en deodorant bij me in de handbagage maar de grote bagage was niet beschikbaar. Het eten was heerlijk en eer was heel veel keuze. Een paar tafels verderop hoorde ik een jong Nederlands stel die ook hun aansluitende vlucht gemist hadden. die wilden een weekendje naar Turijn, blijkbaar via Frankfurt. Het weekend werd. U ongeveer gehalveerd en dus wel heel kort. Na het ontbijten nog even liggen maar daarna toch ook een wandeling gemaakt in het omliggende bos. De laatste oefening voor de Henro.... Om een uur terug, koffie gedronken en de taxi laten voorrijden zodat ik mijn tweede taxivoucher goed kon besteden. Als het aan de taxichauffeur van gisterenavond had gelegen had ik dir al bij hem ingeleverd. Hij adviseerde me om ‘s-middags nog even de Altstadt in te gaan en van daaruit kon ik gemakkelijk met de trein naar het vliegveld.....ja,ja.... Wel oud(er) en grijs maar nog net niet helemaal gek.

Om twee uur dus per taxi bij het vliegveld gearriveerd. Snel een stoel bemachtigen. Ik had gisterenavond in het hotel al in willen checken maar ik kreeg steeds de melding dat ik al geboekt had. Ja, dezelfde vlucht een dag eerder. Afijn met behulp van de vriendelijke baliemedewerkster zowaar nog een stoel met extra beenruimte kunnen reserveren op de voorste rij achter het keukenblok. Ik hen meteen ook nog de terugvlucht om willen boeken, ook een dag later maar dat ging helaas niet door. Alles zat al vol, dan maar niet. Daarom tijd om nog wat te consumeren. Een stuk pizza met alweer een weizen. Daarna nog eentje om het af te leren. Dat was bij een andere gelegenheid nog net voor het inchecken. Dat ging soepel, ik zat tussen twee Japanners. De buurman links was een expat, hij werkte in Denemarken en had nu even vakantie. Hij was nogal een voetballiefhebber, vooral van Barcelona en Cruijff was zijn favoriete speler. Hij had diverse shirts van de blauw-roden, blau-grana en had ze al diverse keren zien spelen in Camp Nou. De charmante Japanse stewardessen kwamen ondertussen al met het eten rond, er was een keuzemenu en ik bestelde wat Japans, hamburger... op orientaalse wijze dan of zo. Nou er zat rijst bij in plaats van frites. Ik bestelde er rode wijn bij net als mijn buurman. Die vond witte ook wel lekker. Hij bleek jarig te zijn, dan mag het. Tussen de video’s en de liedjes door wat verder gekletst en ook op de vluchtroute gelet. Die ging gelukkig ten zuiden van het oorlogsgebied, via de Balkan en Turkije. De steden reden om en om in het Engels en het Japans vermeld. Dat was allemaal Katakana dat voor buitenlandse woorden wordt gebruikt en 46 basistekens heeft. Ankara kon ik er nog wel uithalen. Hiragana voor Japanse woorden heeft ook 46 basistekens, klanken of lettergrepen. De derde taal is Kanji. Ieder teken is meteen een woord, dat zijn er circa 50.000 een iets ander aantal. Ik sla de dunne deken over me heen en probeer wat te slapen.

Zondag 12 maart 2023.

Als ik wakker word en de karretjes voor het ontbijt hoor vliegen we al over het Oosten van China boven voor mij bekende plaatsen als Harbin, van het schaatsen en Dalisn waar ik jaren geleden een internationale wandeltocht heb gelopen. Op de kaart proberr ik opnieuw het Japans te ontcijferen, of te “ontletteren” Ik heb thuis niet veel meer geoefend, dan nu maar, we zijn er nog niet. Een paar jaar geleden heb ik een tijdje priveles gevolgd maar door zwangerschap van de lerares en vanwege corona is daar de klad Ingekomen. Mijn buurman krijgt na het ontbijt nog een special toetje vanwege zijn verjaardag. Happy bithday staat er bij geschreven, Ze zijn de r vergeten, Maakt niet uit, het is een mooi gebaar. Dan worst er al snel omgeroepen dar we Tokyo naderen. Riemen vast. We zijn er en het is ineens 8 uur later.... Voor de paspoortcontrole moet ik digitaal nog een formulier invulnerable en natuurlijk mijn coronaapp met de vaccinaties laten zien. Bij de douane een foto en vingerafdrukken, zo gaat dat hier. Iedereen loopt ok met mondmaskers rond, heel anders dan op Schiphol. Maar dat deaden veel Japanners om al voor Corona. Dan komt Jiro me al tegemoet, hij ziet me eerder dan ik hem. Een mooi weerzien, vorig najaar hebben we samen in Europa gewandeld en nu dan de komende weken in Japan. Zijn kennis van de taal zal me goed van pas komen.... Nadat hij de auto heeft teruggevonden en ook de juiste richting zijnwe na een uurtje bij zijn huis, hotel Jiro. Hij heeft al veel buitenlandse wandelvrienden ontvangen en nu ben ik aan de beurt. We besluiten om niet meer uit eten te gaan. Het is al laat en we eten wel wat brood en nootjes met natuurlijk sake erbij en besprekenhet reisplan voor morgen. Om 23.00 uur Japanse tijd en 15.00 uur Nederlandse is het hoe dan ook toch tijd om proberen te slapen.

Maandag 13 maart 2023.

Na een wat gebroken nachtt om half zeven opgestaan. Wennen aan het nieuwe ritme zal nog wel even duren. ieder uur tijdsverschil kost een dag zegt men. We zullen zien. Jiro heeft daar daze keer geen last van, het ontbijt staat al op tafel. Ik pak mijn Henro spullen die Kimi jaren geleden heeft achter gelaten bij Jiro. Aan de hoed hangt een klein plastic zakje met een opgevouwen papiertje erin waar mijn huissleutel in blijkt te zitten. Thank you staat er opgeschreven in haar mooie handschrift. Ontroering overvalt me, het was een mooie tijd. Dan is het tijd voor onze lange reis. Eerst met de bus naar Shinjuku, het drukste station ter wereld met dagelijks miljoenen passagiers. Toen ik hier in 2002 voor het eerst was wist ik niet wat me overkwam . Centraal station Utrecht is er niets bij. Van daaruit met de snelle kogeltrein Shinkansen naar Osaka, Dan een regionale trein naar Maiko aan de voet van de brug tussle het grootste eiland Honshu en Shikoku, het eiland van de Henro. Daar nemen we tot slot de bus. Er is dus wel een oeververbinding maar geen treinverbinding tusssen daze twee van de vier hoofdeilanden van Japan. De andere twee zijn Hokkaido in het noordoosten en Kyushu in het zuidwesten, samen ongeveer 97% van de landoppervlakte. Eenmaal op Shikoku genieten we onderweg al van de prachtige natuur, heel anders dan Tokyo. Laat in de middag stappen we voor de deur van onset hotel uit. Schitterend gelegen aan zee en voorzien van warmwaterbaden, onsen. Die zullen we zeker uit proberen.



Reacties

Reacties

Paul

Hoi Henk
Geweldig mooi om dit mee te mogen lezen.
Net alsof we met jullie meereizen.
Geniet van jullie tocht.

Nel Treep

Hoi Henk...de start van je reis was niet zo fijn. Je bent uiteindelijk hartelijk ontvangen door je goede wandelvriend Jiro. Ik wens jullie een prachtige voetreis en ik kijk uit naar je verslagen.

Marianne

Wat een mooie verhalen broer!
Geniet van deze bijzondere reis!

Helena en John

Prachtige verhalen Henk, geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Goede reis

Natasja

Hoi Henk, wat klinkt het allemaal fijn.
Wat mooi hoe je ons op de hoogte houdt. Leuk om je zo te volgen.
Tot gauw, groetjes, Natasja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!