shikoku-maart-2015.reismee.nl

Vervolg OHenro 2023

Nog minder dan twee weken te gaan voor het vervolg van de OHenro op het eiland Shikoku, ofwel vierland. Eindelijk, na 8 jaar is het zover.. Door de vervelende pandemie en andere omstandigheden heeft het wat langer geduurd maar nu kan ik na een lange tijd weer verder met mijn pelgrimstocht.

Dat zal deze keer zonder Kimi zijn. Jammer genoeg heeft onze lange afstandsrelatie geen stand gehouden en het contact is zelfs helemaal beëindigd. Toch loopt er ook deze keer een Japanse pelgrim met me mee. Nee, niet Kukai of Kobo Daishi, de monnik die ruim 1.200 jaar geleden het boeddhisme naar Japan bracht en destijds met de stichting van alle tempels langs de route ook min of meer de grondlegger van de pelgrimsweg is. Iedere pelgrim die de Henro loopt wandelt in zijn voetsporen. Mijn metgezel is nu Jiro, een weliswaar oudere maar nog zeer fitte Japanner uit Tokio. Ik heb hem al meer dan 10 jaar geleden leren kennen tijdens een internationale wandeltocht en heb hem daarna nog vaak ontmoet. Hij reist de hele wereld over en komt ieder jaar wel naar Europa om daar aan diverse wandelevenementen zoals de Vierdaagse deel te nemen. We hebben regelmatig aan dezelfde wandelingen deelgenomen en hebben ook al een paar keer samen gereisd onder andere naar Spanje, vorig jaar oktober nog. Toen vertelde hij dat hij ook met de Henro wou beginnen en alle 88 tempelswil bezoeken. Nee, niet per bus zoals het overgrote deel van de Japanners doen maar te voet zoals bijna alle buitenlanders dat doen. Daarmee was het plan geboren om samen de Henro te gaan lopen vanaf het punt waar ik 8 jaar geleden gestopt ben. Dat is in het plaatsje Kannoura aan de oostkust van Shikoku, aan het begin van de prefectuur Kochi, zuidelijk van Tokushima waar de OHenro begint. Jiro start dus niet bij de eerste tempel maar dat vond hij gelukkig voor mij geen probleem. Hij heeft hopelijk snel de gelegenheid om ook de route in Tokushima te lopen. Die beslaat "slechts" 200 kilometer van de in totaal bijna 1.200 kilometer. Shikoku is ongeveer de helft van Nederland maar als je het eiland rond wandelt heb je dus toch een heel eind gelopen. Zaterdag land ik rond 18.00 uur op Haneda, dit is het oude vliegveld en het ligt veel dichter bij Tokio dan het nieuwe vliegveld Narita. Dan moet je nog een uur met de trein voordat je in het centrum bent. De afgelopen dagen nog de laatste inkopen gedaan. Morgen nog een werkdag thuis. 's-Avonds inpakken en vrijdagmorgen naar Schiphol. Om 18.35 vertrekt het vliegtuig.

Reacties

Reacties

ben engelbertink

De corona hield me tegen om de henro michi voor de 6de keer te lopen en nu zijn het de drukke werkzaamheden. Toch loop ik elke dag mee met de pelgrims onderweg. Er is nu ook een toch van Kyoto naar Nagasaki, de weg van de Japanse martelaren van de tijd van de grote vervolging.

Yvonne Schoutsen

Hoi Henk, wat een mooi vooruitzicht! Fijn dat Jiro wil beginnen waar jullie geëindigd zijn. Ik wens je een goede reis en ga je verhalen volgen. Ik hoop dat je deze blog nog af maakt.

Nel Treep

Hoi Henk,goede reis en ik kijk uit naar je verhalen. Veel wandelplezier met Jiro. Doe hem de groeten! Misschien herinnert hij " ons" nog van Marbella.

Wil van Hout

Henk ik wens je veel plezier en een goede reis. Wil

Jacqueline Bekker

Een goede reis Henk en heel veel wandelplezier! Ik ga je zeker volgen!

dorusd1@hetnet.nl

Voor de tweede keer:
Zou u a.u.b. willen stoppen met het me toesturen van deze berichten van ReisMee!
'k Krijg soms wel 4 mails per dag en heb hierom niet gevraagd.
Uitschrijven en mailen naar ReisMee werken niet, vandaar dit bericht.
Dus verwijder me a.u.b. van de maillijst.

Henk Rutten

Beste Dorus,

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd. Zou je daar op willen reageren en hier niets meer willen plaatsen? Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,
Henk Rutten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!