shikoku-maart-2015.reismee.nl

Laatste vakantiedagen

Hallo allemaal,

dank je wel voor al jullie leuke, lieve reacties. Nog een keer een bericht voordat ik overmorgen weer naar Nederland terugga. De weemoed begint nu toch wel echt toe te slaan, zeker met bijpassende muziek erbij, hier op mijn iPad.

Eergisteren zijn we Tokyo ingegaan. Eerst wat koffie gedronken en toen naar de Tokyo Sky Tree, een paar jaar geleden gebouwd en met 634 meter blijkbaar de hoogste TOREN ter wereld, let wel, dus niet het hoogste gebouw, dat staat volgens mij in Dubai. Het was een drukte van heb ik jou daar, lange rijen van hier tot Tokyo zeg je dan in Nederland, maar vanaf hier is dat niet zover. in 2013 was ik er ook al geweest, toen was er helemaal geen doorkomen aan, nu konden we via een soepele regeling speciaal voor de buitenlandse bezoekers"sneller" naar boven. Nou alles bij elkaar duurde dat nog anderhalf uur maar toch geen halve dag of langer. Kimi mocht gelukkig ook mee. Het hoogste punt voor de bezoekers is op 450 meter hoogte. Vanaf daar heb je vanzelfsprekend een prachtig uitzicht over de stad, we hebben net zolang gekeken tot de schemering begon en de avond viel over verlicht Tokyo. Het weer was te goed, wat heiig en daardoor hebben we de Fuji, ruim 100 kilometer ver weg helaas niet gezien.

Daarna zijn we snel naar het nabij gelegen Ueno gegaan, het bekendste stadspark van de Japanse hoofdstad. Hier was zo mogelijk nog meer volk op de been, nou de meesten zaten, picknicken lekker eten en drinken, Hanami heet het Ely (?) onder de Sakura. De kraampjes hadden er een goede aan, heel veel klanten, zoals wij, wij gingen er ook bij zitten. De verlichte bomen waren prachtig al gingen de lampionnen wat al te snel uit. Het eten en het koele bier smaakten er niet minder om.

De terugreis vanaf het centrum duurde wat lang, laat thuis en daarom woensdag 1april,de laatste vakantiedag van Kimi lekker uitgeslapen,nu kon het nog. We hadden naar een onsen willen gaan maar het was zo'n prachtig weer dat we besloten hebben om lekker in de buurt te gaan wandelen naar de mooie heuvels van Takao helemaal in het westen van Takao. Hier kun je de hectiek van het centrum vergeten en lekker bijkomen. Op de terugweg hebben we koffie gedronken bij een kleine botanische tuin, daar waren we de vorige keer ook af eens geweest. Er staan veel bonsai bomen waarvan er sommigen nu ook in bloei stonden, mini Sakura dus.

Na het eten vroeg naar bed, de Franse koffie schoot er bij in en de Grand Marnier dus ook....

Vandaag vroeg opgestaan om zes uur, nou dat was nog bijna uitslapen voor Kimi, soms staat ze om vier uur op voor haar werk, ongelooflijk. Ik was nog iets eerder de deur uit want ik ben naar Tomioka gegaan in de prefectuur Gunma, ten noordwesten van Tokyo. Een treinreis van ongeveer 4 uur inclusief overstappen om daar de voormalige zijdefabriek te bekijken. Die staat sinds vorig jaar op de Werelderfgoedlijst van Unesco, het 18e in Japan. Daar heb ik er na vandaag 10 van gezien dus ik ben over de helft.

Het is een prachtig oud gebouw, uit mooie baksteen opgetrokken, nog in originele staat en er staan ook nog veel machines in. De Japanners hebben dit met behulp van de Fransen in 1872 gebouwd waar ze destijds goede handelsbetrekkingen mee hadden. Zij waren toen ook voorlopers in de Zijde-industrie en hebben dit naar Japan overgebracht, een Frasne ingenieur heeft dit in gang gezet,in het begin waren er ook nog veel Franse werknemers. Na de Tweede Wereldoorlog draaide het bedrijf op volle toeren door de verdere industrialisatie en modernisering. Niettemin is het bedrijf eind jaren tachtig van de vorige eeuw gesloten,maar gelukkig niet gesloopt zoals aanvankelijk de bedoeling was. En nu is het dus Werelderfgoed. De stad, de regio en de bewoners waren daar blijkbaar zo trots op dat er een speciale krant is verschenen waarin zijde was verwerkt.

Het is weer tijd om te gaan slapen. Morgen ga ik als Kimi weer werkt nog een dag wandelen met een vriend van mij die vorig jaar de Vierdaagse heeft gelopen en ook heeft deel genomen aan veel andere wandelingen in allerlei landen. Kimi en ik gaan morgenavond als afscheid nog uit eten en daarna is het rugzak inpakken en zaterdag weer terug naar Nederland. Volgende keer verder, volgend jaar misschien Nederland of weer Japan-Shikoku of gewoon allebei, zoals Kimi voorstelde, ik ben het er helemaal mee eens. Nogmaals dank voor al jullie mooie superaardige reacties, ik heb de weblog niet voor niets geschreven, het was voor mij ook nieuw. Het was leuk om te doen En heeft mensen misschien geinspireerd om (weer) naar Japan te gaan, dat zpu ik mooi vinden. En als de Henro wordt vervolgd, dan de weblog ook.

Heel hartelijke groeten,

Kimi en Henk


Verstuurd vanaf mijn iPad

Reacties

Reacties

nel treep

prachtig verhaal weer van jullie...ik heb er van genoten en zeg nooit nooit...misschien ????..goede thuisreis weer voor jou Henk en tot ziens en ook tot ziens voor Kimi...groetjes nel en Jo

Yvonne

Wat leuk om te lezen Henk, dat je daar in je eentje op pad gaat als Kimi werkt, om naar Tomioka te gaan. Ik denk dat jullie volgend jaar wel weer een stuk van de ohenro gaan doen, dat proef ik uit de weemoed die nu al uit je berichtje spreekt. En dat jullie op een vrije dag naar Takao zijn gegaan, is misschien ook wel de invloed van Shikoku. Meer natuur en even geen hectiek... Ik wist werkelijk niet dat bonsaiboompjes ook kunnen bloeien (misschien wel heel dom) en mini-sakura klinkt erg lief.
Sterkte met het voorlopige afscheid en goede reis! Groetjes aan Kimi en misschien kun je nog een foto plaatsen van jullie samen?

Herman

Ja, een foto van jullie beiden mis ik toch.
Voor de rest een reeks mooie verhalen en foto's waarvoor mijn hartelijke dank.
Alvast een goede terugreis gewenst Henk en maak er een mooi afscheid van. Je hebt nu een fijne tijd met Kimi gehad om op terug te kijken.

Helena

Henk en Kimi, nog even samen, inderdaad zou een foto van jullie leuk zijn, maar is jullie eigen keus. wel al prachtige foto's gezien en genoten van jullie reisverhalen, heerlijk, wordt weer afkicken. Henk nog een goede reis terug, tot volgende week groeten van Helena

BEN van der VELDEN

Al je verhalen gelezen en foto's gezien. Japanse kers bloeit hier nog niet, maar duurt niet meer zo lang. In Amstelveen is een mooi park met veel Japanners als de bomen bloeien.

dorus

Zou u a.u.b. willen stoppen met me steeds mails te sturen.
Heb hierom niet gevraagd. B.v.d.

Henk Rutten

Beste Dorus,

Stuur mij aub een persoonlijk bericht. Dan kan ik daar op reageren.

Met vriendelijke groeten,
Henk Rutten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!