shikoku-maart-2015.reismee.nl

Vervolg Henro, weer een zware maar heel mooie bergetappe.

Hallo allemaal,

Weer bedankt voor jullie leuke lieve reacties, groeten, informatie enz. Gisteren hebben we eenl

zware maar mooie bergetappe gehad naar tempels 20 en 21,Kakurinji en Tairyuji allebei prachtig gelegen op een heuvel van circa 500 meter. In totaal hebben dus vanuit de dalen, het ging op en af zo ongeveer een kilometer geklommen, toch iets anders dan de Zevenheuvelenweg tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Het was een zeer mooie route, maar mede door de regen ook heel moeilijk. Het was opletten met lopen over die gladde stenen en het stijgingspercentage lag gemiddeld boven de 10 procent, tel maar na, nog geen 4 kilometer lopen om bijna 500 meter hoogteverschil te overbruggen. Op de route zagen we heel veel lange blauwachtige wormen, regen tenslotte, Kimi vond het maar niks....nou toch liever dat dan om de haverklap een mamushi, een gifslang die hier nogal veel voorkomt, maar dan zichtbaar met warm, zonnig weer.

We waren dus behoorlijk uitgeput en daarom hebben we maar besloten om vandaag een rustdag te houden, dat hebben we wel verdiend en ik ben tenslotte op vrijdag meestal vrij.

Nu zitten we lekker relaxed in een onsen, een ryokan met een natuurlijk warmwaterbad. De ryokan ligt onderaan de kabelbaan waarmee niet wandelende Henro de schitterende tempel 21 kunnen bereiken, de enige andere mogelijkheid is lopen zoals wij dus hebben gedaan.

Tijd voor de was, Kimi kent het liedje van Trafassi al bijna uit haar hoofd en om weer een verhaal te schrijven voor de weblog.

Een paar dagen geleden hadden we prachtig zonnig weer, 20 graden, het wisselt nogal eens, net Nederland, toen hebben we David Moreton ontmoet. Een Canadees, schrijver en vertaler van de reisgids voor de pelgrimage langs de 88 boeddhistische tempels op Shikoku. De "bijbel" of hoe heet het boeddhistisch equivalent, voor alle buitenlandse Henro. Die ontmoeting is echt op het laatste moment pas definitief geregeld, anders hadden we misschien nog wat groeten over kunnen brengen.

David woont al heel lang in Japan in de prefectuur, provincie Tokushima waar wij nu lopen. Hij is met een Japanse getrouwd en zijn afstudeerproject nog aan de Universiteit van British Columbia in Vancouver ging over de Pelgrimstocht hier op Shikoku. Kimi heeft overigens ook in deze Canadese stad gewoond en samen konden ze nog wat herinneringen ophalen. Als je meer wilt weten over de Henro kijk dan op zijn zeer informatieve actuele website:

http://www.davidmoreton.com/Shikoku-Pilgrimage-Route.php

Voor de Nederlandse Henro, Philip nu met name die vandaag vertrekt, er is een actuele lijst met accommodaties beschikbaar, ook die gesloten zijn. David vertelde dat er in het najaar een nieuwe reisgids verschijnt, waarschijnlijk te laat voor Elly, maar op tijd voor degenen die in het voorjaar van 2016 willen gaan. Het is nu echt booming, er komen jaarlijks steeds meer buitenlandse Henro zei David.

Gisteren hebben we voor het eerst ook Nederlandse Henro ontmoet. Ze spraken ons (natuurlijk) in het Engels aan, maar ik had meteen in de gaten dat het landgenoten waren, die overigens al jaren in Frankrijk wonen. Zij zijn gepensioneerd en hebben ook al de Camino, dus naar Santiago de Compostela gelopen. Nu zijn ze na 7 dagen even ver als wij na 9 dagen, ze hebben er dus flink de pas in gezet, maar de man had nu knieklachten, ik hoop dat het goed blijft gaan. Ze zijn 71 dagen in Japan en willen in die tijd de hele Henro, ongeveer 1200 kilometer, lopen.

Nederlanders vormen trouwens het grootste contingent buitenlandse Henro, voor de Amerikanen, Fransen, Canadezen en Taiwanezen als ik de volgorde nog goed in mijn hoofd heb zitten.

Nu is het mooi weer, er is hier onderaan de heuvel ook een kleine wandelroute van een paar kilometer langs wat bezienswaardigheden. Die gaan we zo meteen eens lopen om in het ritme te blijven en daarna hopelijk lekker buiten zitten, wat eten en wat drinken.

Morgen terug met de kabelbaan omhoog naar tempel 21 en vanaf daar afdalen en de route vervolgen naar tempel 22. Tot de volgende keer. Prettig weekend.

Groeten,

Kimi en Henk.

Reacties

Reacties

Elly

Hoi Henk en Kimi,
Leuk dat jullie David nog ontmoet hebben. Leuke vent, vol verhalen en erg behulpzaam. Ik heb hem nu 3 keer ontmoet, waarvan 2 keer by Tully's.
Jaap en ik sliepen ook bij die onsen onderaan de kabelbaan. Goed alternatief als je niet kunt of wilt klimmen. Jaap had toen last van zijn scheenbeen.
Hopelijk worden de bergpaden wat minder glibberig!
Ki wo tsukete!

Willy Maas

Hallo Henk en Kimi,

Leuk dat jullie je ervaringen willen delen met mede Henro's. Als ik jullie verhalen lees begint de heimwee
weer zeer sterk toe te slaan. Ik weet niet dat ik nog kan wachten tot 2017.
Ik hoop dat jullie ook een lijstje behouden van alle verblijven zowel betaalde als gratis met hun faciliteiten.
Zodat we een grote lijst kunnen maken voor ons Henro clubje.
Nog veel succes toegewenst. Zet hem op en geniet er van. En blijf schrijven op je blog.

Groeten Willy Maas

Herman

Alvast bedankt Henk voor alweer een uitgebreide beschrijving van de avonturen die jij en Kimi meegemaakt hebben.
Knap dat dat ouder echtpaar de hele pelgrimstocht wil wandelen, maar dat lijkt me wel een heel zware opgave.
En tenslotte - ik durf het bijna niet te vragen - hoe zit het met de BELGISCHE Henro wandelaars? (niet echt veel vrees ik, als er sowieso al zijn)
Fijne tocht verder allebei.

nel treep

Wat een mooie uitgebreide beschrijving weer!!..voor Kimi...die was komt ook altijd weer terug,maar wel leuk als ze er bij kan zingen...wens jullie weer een mooie dag en goed weekend.

Rina

Wat een heerlijk verhaal weer Henk.. tempel Tairy?ji heb ik gedaan bij prachtig weer,.. Mooie sfeer daar he? haast nog mooier dan Koyasan vond ik.. ben er uren gebleven.. En bij het theehuis hebben ze de lekkerste champignionthee die ik ooit heb geproefd..Heerlijk om even een daggie rust te nemen en alle indrukken te laten zakken... ik wist niet dat de Nederlanders de grootste groep buitenlanders zijn leuk zeg.... Heel veel plezier en fijne tocht toegewenst

Elly

Nog even wat van mij, meer als antwoord op Hermans vraag: zowel tijdens mijn eerste henro in 2013 als tijdens mijn tweede henro in 2014 ben ik een Belg tegen gekomen. Vlak voor t88 en later in Koyasan weer ontmoette ik
Eugene, Franstalig. Hij liep toen voor de tweede keer de henro. Hij had al veel vaker de Camino gelopen. Helaas geen email adres van hem.
In 2014 kwam ik een jonge Vlaamse Belg tegen bij tempel 14. Heb ik wel emailcontact mee gehad. Hij was helemaal geïnspireerd en enthousiast geworden, gaat Japans leren en zeker nog een keer naar Shikoku.
En vorige week reageerde een Belgische vrouw van 53 op mijn website over de henro: www.ellyjuhrend.nl
Ze gaat in april 3 weken een gedeelte van de henro lopen. Ze leert al een paar jaar Japans.

Francien

Heerlijk om je verhalen te lezen. Zo te lezen is deze reis echt bijzonder. Knap van Kimi dat lopen , ondanks ze niet veel heeft getraind. Ik wens jullie nog meer plezier en kijk weer uit naar het volgende verhaal. Groetjes Henk en Kimi

Marianne

Leuk om al je uitgebreide reisbeschrijvingen te lezen; Het is duidelijk dat jullie genieten van alle ervaringen én dat het best pittig is, zeker als het weer een beetje Hollands wordt.
Geniet weer van het vervolg én van de heerlijke rustmomenten!

Harriette

Wauw Henk, door het lezen kan ik me bijna verplaatsen daar waar jullie nu zijn. Geniet van alles en doe Kimi de gr.

Har

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!