shikoku-maart-2015.reismee.nl

Vervolg Henro, beklimming naar Shosanji

Hallo allemaal,

Weer bedankt voor jullie reacties. We hebben een paar dagen geen internet gehad in de bergen, maar nu op het vlakke gaat het opnieuw. De eerste drie dagen goed weer gehad, daarna werd het wisselvallig, vooral gisteren heel veel regen gehad, vandaag ging het wel weer, bewolkt maar toch grotendeels droog. De etappe naar tempel 12 Shosanji op ruim 700 meter was zwaar maar prachtig en inderdaad Elly, er lag nog sneeuw, al was het maar een klein beetje. Gisteren waren we vroeg in het pension bij tempel 16 en hebben we lekker siësta kunnen houden, nog moe van de beklimming. Verder gaat het fysiek allemaal goed, de nieuwe schoenen bevallen prima, geen blaren Monique. Kimi en ik hebben wel een wat verschillend tempo, ik hou de pas gewoon wat in.

Ondertussen hebben we al heel veel aardige mensen ontmoet, het is geweldig en ontroerend al die osettaI, gratis giften. Een oude vrouw met rollator die met ongeveer haar laatste krachten nog een hele hoop snoepjes tevoorschijn haalde, gratis fruit, koffie op veel plaatsen en al weer een oudere vrouw die zelfs met geld aan kwam zetten, ongelooflijk. Ook zijn er overdekte rustplaatsen, speciaal voor de Henro, waar ook wat te krijgen is, koffie en/of fruit. Net voor tempel 13 was er zo'n mooie plek en daar was een week geleden al een andere Nederlandse Henro geweest, Dennis, die nu ook in Japan woont, als ik me niet vergis.

De Japanners zijn zeer nieuwsgierig naar buitenlandse Henro, ze vragen natuurlijk meteen waar ik vandaan kom, dat snap ik nog wel ongeveer, de rest vertaalt Kimi wel. Je loopt steeds op met dezelfde wandelaars, zoals een Japanner die al jaren in Berlijn woont en goed Engels spreekt. Hij schildert bij iedere tempel een beeld of de tempel zelf en daar laat hij de stempels en de tekens, de schitterende bonji bij plaatsen, echt heel mooi. De vrouw die bij tempel 15 de bonji verzorgde vertelde enthousiast dat ze in mei naar Nederland op vakantie ging. Een jonge Japanse die net als wij al helemaal verslingerd is aan de Hemro moest met de nachtbus helaas weer terug naar Tokyo vertelde ze om vervolgens morgen weer meteen 'doodleuk' te gaan werken, ja zo gaat dat blijkbaar hier, nou ik moet er niet aan denken.

Af en toe tref je ook andere buitenlandse Henro, nu logeert er een oudere Française hier, knap dat ze hier de weg vindt in haar uppie, valt wel af en toe tegen zegt ze. Momenteel is er een oudere Japanse bij haar die ook goed Engels spreekt, dus dat scheelt. Nou ik kan nog wel even doorgaan, maar het is weer een keer bedtijd, morgen een lange dag, voor de boeg, richting tempel 18. Ik hoop zo nog een foto te plaatsen. Tot de volgende keer. Groeten Kimi en Henk.

Reacties

Reacties

Helena

Geweldige tocht, wel zwaar in de bergen maar het zal zeker de moeite waard zijn, wat fijn dat jullie zulke aardige mensen ontmoeten. Geniet van jullie verdere avonturen. gelukkig geen blaren Henk, wordt een makkie de 4-daagse
Misschien ook wat voor Ronnie (een snoepjestocht)

Arno van Diepen

Veel plezier tijdens het lopen en gaaf om het samen te lopen.
Hopen dat het weer meezit !
Ik zal jullie blog volgen.
Succes

Arno van Diepen

Veel plezier tijdens het lopen en gaaf om het samen te lopen.
Hopen dat het weer meezit !
Ik zal jullie blog volgen.
Succes

dorusd

Beste Henk,
Tot zover bedankt voor je verhalen en foto's. Leuk om je/jullie te volgen. Fijn dat het goed gaat!
Hartelijke groeten,
dorus

ben engelbertink

die berg: het was een ruggenbreker!! Geweldig dat je zo lekker vooruit gaat, ook samen met engelssprekende henro's. Ik volg jullie nauwgezet. Arrigato.

Elly

Hoi Henk en Kimi, dat gaat goed daar dus, geweldig hoor.
Ik loop in gedachten met jullie mee, zeker ni ik ook de film en foto's van Dennis Prooi heb gezien op FB, die is inmiddels weer terug in Osaka, hij liep alleen Tokushima dit keer.
Correctie zoals je vroeg: K?kai is de stichter van het Shingon (esoterische) Boeddhisme in Japan.
De kalligrafie in je n?ky?ch? is in bonji en in kanji. De naam bonji kende ik nog niet, ik zeg altijd gewoon Sanskriet, maar ik heb het opgezocht: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Siddha?_alphabet
Omoshiroii desu ne! (interessant hè!).
Leuk dat jullie toch nog wat sneeuw hadden!

Elly

Ik zie dat niet alle tekens overkomen in de reactie. Dus er staat Kuukai, en noukyouchou. Ou is lange oo en uu lange u.
Goeie voortgang van de henro!

Yvonne Schoutsen

Hallo Henk en Kimi,
Jullie zijn nu echt ingewijd in het pelgrimsbestaan, ervaren alles wat je had gehoord nu ook zelf. Wat mooi om te lezen. Ja, de ontmoetingen en de osettai maken het extra bijzonder. Dennis is degene die de groep van Nederlandse ohenro geïnitieerd heeft. Hij woont en werkt nu voor een jaar in Osaka en liep inderdaad vlak voor jou uit.
Ik wens jullie veel goede wandelingen de komende dagen!
Ganbatte ne?!
Yvonne

Herman

Alweer een uitgebreide beschrijving Henk! Fijn dat we je zo kunnen volgen.

Tiny en Henny

Prachtige verhalen en foto's.
Heel leuk om zo met jullie mee te reizen.
groeten uit het zonnige Mill.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!