shikoku-maart-2015.reismee.nl

De eerste 2 dagen Henro

Beste familie, Henro-San, (wandel)vrienden en (oud-) collega's,

Hartelijk dank voor al jullie reacties, wensen, tips en informatie, leerzaam en heel leuk om te lezen. We hebben twee dagen gewandeld en het bevalt ons heel goed. Tot nu toe hebben we prima wandelweer, het waait alleen een beetje hard, maar droog, zonnig en nu ruim boven de tien graden, de winter is wel voorbij, de Sakura, de kersenbloesem komt eraan, de pruimenbloesem is er al. Meteen bij het verlaten van het station in Bando, dus bij het begin werden we al gegroet en succes gewenst door een oudere Henro, die had de hele ronde van 1.200 kilometer er net op zitten, " ganbatte kudasal" zei hij. Veel succes, ga ervoor, doe het, zoiets, toch Nederlandse Henro? We zijn nu 9 tempels gepasseerd, gisteren 6 en vandaag 3.

Gisteren was toch wel een lange dag. we moesten eerst de uitrusting nog aanschaffen, vest, staf/stok die Kukai verbeeldt, de monnik die de grondlegger is van het boeddhisme in Japan. Corrigeer me a.u.b als het niet helemaal juist is, ik kan de informatie van Ben nu niet lezen....

Verder, tas, hoed, kaarsjes, wierook, nog wat andere attributen en niet te vergeten het prachtige stempelboek waarin bij iedere tempel in bonjI-schrift de noukyou worden geschreven, naar welke God, Boeddha de tempel is vernoemd. Bij iedere tempel ben je toch wel een uur, dat hebben we misschien wat onderschat, nou we wisten het gewoon niet precies. Plus 17 kilometer lopen zo waren we toch wel 10 uur onderweg, al te laat voor het avondeten, maar we konden gelukkig nog aanschuiven. Vandaag hebben we het rustiger aangedaan, het is tenslotte vakantie.... en waren we om vier uur in het hotel.

De onderkomens zijn heel goed, met dank aan de mooie zeer nuttige lijsten van Elly, Kelly en Rina, geweldige informatie. Gisteren logeerden we in tempel 6 en hebben genoten van de prachtige ceremonie Rina! Heel ontroerend met die blaadjes en de kaarsjes in het water. Vandaag logeren we in het budgethotel Access Awa, ryokan Yawata zat vol. De prijzen zijn zelfs nog lager dan op jullie lijsten,deflatie dus en het eten is overal heerlijk en zeer gezond,Japanners hebben niet voor niets de hoogste levensverwachting ter wereld. Morgen logeren we in ryokan Sakura bij tempel 11 en overmorgen in Nabeiwa-so bij tempel 12. Dat wordt een heel pittige dag, dan moet er flink geklommen worden.

Onderweg, krijgen we allerlei osettai, giften, koffie, koekjes, fruit, toetjes, snoepjes, enzovoorts, de mensen zijn super aardig en treden je met zeer veel respect tegemoet, "it makes my body warm and my heart as well" zei Kimi en zo is het maar net. Gelukkig had ik op Schiphol voldoende klompjes gekocht zo kan ik af en toe wat teruggeven en dat wordt zeer gewaardeerd. Iedereen vraagt natuurlijk aan Kimi waar ik vandaan kom, ik kan alleen Orandajin desu terug zeggen.

Nou we gaan zo meteen nog wat eten halen bij de " buurtsuper" 7 Eleven, er is geen avondeten in het hotel. Hartelijke groeten van Kimi en Henk.

nel treep

ik geniet van je verhaal..mooi

BEN van der VELDEN

Als je je goed voorbereid kun je optimaal van deze wandelreis genieten. GOED GEDAAN.

Wendy

Klinkt heerlijk allemaal! Leuk om te lezen!

Herman

Ik leid af dat een ryokan een budgethotel is. (verbeter indien nodig)
En wat betekent : "Orandajin desu"? (iets met oranje? verwijzend naar Nederland?)
Henk, je weet dat ik wiskundige ben. Op een afstand van 1200 km heb je dus 88 tempels (ongeveer gemiddeld eentje per 13,6 km). Jullie hebben 17 km gewandeld en reeds ZES tempels gehad? (het kan natuurlijk dat deze heel kort bij elkaar lagen)

Kelly den Haak

Super! Ik ga je blog volgen. geniet van alles wat er op je pad komt! :)

wil van hout

Hoi Henk en Kimi
leuk om te lezen dat het goed gaat en jullie ervan genieten.

Joyce Veerkamp

WOW wat maken jullie weer een hoop mee en wat leuk om de verhalen te lezen. Heel veel succes nog.

xxx Joyce

Els

Hallo Henk en Kimi,

Wat leuk om jullie zo te volgen via dit reisblog.
Volgens mij kun je op het eind geen tempel meer zien, hadden wij ook in China.

Wij zijn ook weer terug en hebben het heerlijk gehad wel een andere temperatuur dan jullie, rond de 25 graden.

Voor te wandelen is dat natuurlijk te warm.
Geniet er nog van samen en heel veel plezier.

Hartelijke groetjes
Els

Rina

Ontzettend leuk om te lezen Henk, door je verhalen beleef ik het ook weer.. je gaat hartstikke goed..en je geniet dubbel.. Veel succes